PENGENALAN
Jabatan Kecemasan Dan Trauma Hospital Sultanah Aminah Johor Bahru (HSAJB) mula beroperasi di bangunan sedia ada pada 3 Februari 2009. Jabatan ini menyediakan perkhidmatan perawatan kecemasan yang berkualiti mengikut peraturan dan amalan piawai yang telah ditetapkan. Jabatan Kecemasan dan Trauma HSAJB merupakan pusat rujukan tertiary yang beroperasi 24 jam untuk memberikan rawatan kritikal kepada pesakit sama ada kes trauma atau bukan trauma. Polisi jabatan juga turut diguna pakai untuk memastikan kecemerlangan dalam pengurusan kakitangan serta persekitaran dan kemudahan di tempat kerja dalam keadaan optima untuk memastikan perkhidmatan perawatan pesakit yang berkualiti berjalan dengan lancar. Sistem pengurusan ini adalah berdasarkan keutamaan pada tahap klinikal pesakit dan rawatan yang sewajarnya. Perancangan dan pengurusan dilakukan secara menyeluruh bagi memastikan kualiti, promosi kesihatan dan dasar kemanusiaan difokuskan kepada pesakit.
VISI, MISI & OBJEKTIF
VISI:
Professionalisme dan kerjasama ke arah kecemerlangan perkhidmatan kecemasan.
MISI:
Kami komited untuk menyediakan rawatan yang tepat, cepat dan perkhidmatan penjagaan dalam cara yang sopan untuk memastikan keperluan dan kepuasan pelanggan dipenuhi.
OBJEKTIF:
- Memberikan perkhidmatan perawatan kecemasan bersepadu dan berterusan bermula dari perkhidmatan Pra Hospital sehingga ke hospital.
- Memberikan perkhidmatan yang berkualiti bagi setiap fasa pengurusan kritikal bermula dari perkhidmatan Pra Hospital, perkhidmatan triage dan pengurusan pesakit di zon-zon khas iaitu Kritikal, Separa Kritikal dan Tidak Kritikal.
- Memastikan perawatan yang tepat, efisien, efektif melibatkan resusitasi, penstabilan, diagnosis dan pelaksanaan prosedur menyelamat nyawa.
- Memberikan rawatan kecemasan kepada pesakit melalui pendekatan berkumpulan, berpasukan yang terdiri daripada Pakar Perubatan Kecemasan, Pegawai Perubatan, Penolong Pegawai Perubatan dan Jururawat.
DIREKTORI
Ketua Jabatan
Nama : Dr Mohd Amin bin Mohidin
Jawatan : Ketua Jabatan Kecemasan dan Trauma
Gred : UD56
No sambungan : #0671
Email : Alamat emel ini dilindungi dari Spambot. Anda perlu hidupkan JavaScript untuk melihatnya.
Ketua Unit PHCAS
Nama : Dr Ismail bin Jumali
Jawatan : Pegawai Perubatan
Gred : UD54
Seksyen : Unit PHCAS
No sambungan : 3224
Email : Alamat emel ini dilindungi dari Spambot. Anda perlu hidupkan JavaScript untuk melihatnya.
Ketua Unit MECC Johor
Nama : En Nazrul Izzad bin Mansor
Jawatan : Penolong Pegawai Perubatan
Gred : U42
Seksyen : MECC Johor
No. Sambungan : #0959
Email : Alamat emel ini dilindungi dari Spambot. Anda perlu hidupkan JavaScript untuk melihatnya.
PERKHIDMATAN YANG DISEDIAKAN
- Rawatan Kecemasan 24 Jam
- Pusat Rujukan Terus
- Pusat Kemasukan Rujukan Hospital Lain
- Pengendalian Kes-kes Polis
- Pengendalian Kes OSCC (Pusat Krisis Setempat)
- “Asthma Bay”
- “Minor OT”
- Pasukan Perlindung Perubatan
- Pusat Koordinasi Panggilan Perubatan Kecemasan Negeri Johor (MECC Johor)
- Perkhidmatan Pra Hospital (PHCAS)
- Pusat Latihan Dalam Perkhidmatan
- Pusat Pengurusan Bencana
- Klinik Rawatan Selepas Waktu Pejabat (KRPSWP)
- RIC ( Respiratory Infectious Complex )
PIAGAM PELANGGAN
Kami akan memastikan setiap pesakit yang mengunjungi Jabatan Kecemasan dan Trauma akan diberi perkhidmatan sebaik mungkin secara professional : -
1. Keutamaan akan kami berkikan kepada kes kritikal dan separa kritikal di Jabatan Kecemasan dan Trauma dengan masa menunggu seperti berikut :
- Kes kritikal (Zon Merah) dirawat dengan serta-merta.
- Kes separa kritikal (Zon Kuning) dirawat dalam masa 15 hingga 20 minit.
- Kes kecemasan bukan kritikal (Zon Hijau) akan dilihat mengikut keutamaan keadaan pesakit.
2. Perkhidmatan pesakit bukan kecemasan diberikan mengikut giliran dan / atau keadaan pesakit. Keutamaan lain akan diberikan kepada kanak-kanak kurang daripada dua (2) tahun dan warga emas melebihi 65 tahun.
3. Maklumat akan diberikan kepada pesakit berkenaan penyakit dan perawatan.
4. Kerahsiaan maklumat peribadi, penyakit dan perawatan yang diberikan kepada pesakit adalah dijamin.