PENGENALAN
Jabatan Dietetik dan Sajian di Hospital Sultanah Aminah Johor Bahru (HSAJB) merupakan sebuah jabatan yang menawarkan perkhidmatan sokongan bukan klinikal dan juga sokongan klinikal. Terletak bersebelahan dengan Jabatan Pengimejan dan Diagnostik , jabatan ini telah ditubuhkan serentak dengan penubuhan hospital ini pada tahun 1882. Bermula dengan hanya menawarkan perkhidmatan sajian, jabatan ini telah berkembang dengan memberi sokongan klinikal kepada hospital dalam bidang dietetik pada tahun 1988.
VISI,MISI & OBJEKTIF
VISI
Jabatan Dietetik dan Sajian akan berusaha dalam perkembangan perkhidmatan makanan, dietetik klinikal dan juga promosi kesihatan untuk membantu rawatan pesakit selaras dengan visi dan misi hospital serta Kementerian Kesihatan Malaysia. Sistem pengurusan akan mengutamakan inovasi, teknologi dan pengetahuan terkini ke arah peningkatan kualiti berterusan.
MISI
- Membantu rawatan perubatan melalui perkhidmatan dietetik klinikal dan promosi kesihatan berdasarkan amalan evidence-based di samping menyumbang kepakaran dalam bidang berkenaan.
- Menyediakan perkhidmatan dietetik dan sajian yang tepat, cekap dan berkualiti dengan mengaplikasikan pengetahuan, kemahiran serta teknologi terkini.
- Melaksanakan perkhidmatan berlandaskan ciri-ciri Budaya Korporat Kementerian Kesihatan Malaysia iaitu Perkhidmatan Penyayang, Kerja Berpasukan dan Profesionalisme.
OBJEKTIF
- Memastikan perkhidmatan makanan dan perkhidmatan dietetik klinikal serta promosi kesihatan dilaksanakan secara profesional, berkualiti dengan mengutamakan pelanggan.
- Menyediakan makanan normal dan teraputik yang sesuai, seimbang serta selamat dalam membantu pemulihan rawatan pesakit.
DIREKTORI
Nama : Cyril Sibon
Jawatan & gred : Pegawai Dietetik U54
Nombor sambungan : 2641
E-mel : Alamat emel ini dilindungi dari Spambot. Anda perlu hidupkan JavaScript untuk melihatnya.
PERKHIDMATAN KAMI
PERKHIDMATAN DIETETIK
- Dietetik adalah merupakan satu bidang yang mengaplikasikan prinsip-prinsip diet teraputik dalam perubatan dan kesihatan yang merangkumi aspek promotif, pencegahan, perawatan dan pemulihan. Perkhidmatan dietetik klinikal dilaksanakan oleh Pegawai Dietetik yang mempunyai kelulusan minima Ijazah Sarjana Muda Dietetik yang diiktiraf. Perkhidmatan yang diberikan ialah dalam bentuk konsultasi diet, khidmat sokongan pemakanan klinikal dan pendidikan pemakanan.
- Perkhidmatan yang diberi berdasarkan bukti dan pendekatan bekerjasama dengan jabatan-jabatan lain yang terlibat dalam perawatan pesakit. Pegawai Dietetik akan melaksanakan model rawatan sempurna yang melibatkan aktiviti penilaian pemakanan, diagnosa pemakanan, intervensi pemakanan serta pemantauan dan penilaian semula pemakanan.
PERKHIDMATAN SAJIAN
- Perkhidmatan sajian di hospital merupakan satu bidang yang melibatkan beberapa proses kerja yang sistematik. Ia merangkumi proses merancang penyediaan makanan dengan mematuhi keperluan nutrien, tatacara proses katering, prinsip kebersihan dan keselamatan makanan yang bersesuaian dengan teknologi semasa serta kualiti yang ditetapkan.
- Perkhidmatan sajian sentiasa melaksanakan sistem pengurusan yang sempurna berdasarkan polisi, pekeliling serta arahan yang ditetapkan.
WAKTU OPERASI
OPERASI PERKHIDMATAN KLINIK RUNDINGCARA DIET (PESAKIT LUAR)
HARI |
MASA |
AHAD - RABU |
8.00 pagi - 1.00 tengah hari 2.00 petang - 5.00 petang |
KHAMIS |
8.00 pagi - 1.00 tengah hari |
MENYEDIAKAN MAKANAN YANG TELAH DIMASAK KEPADA WAD MENGIKUT WAKTU BERIKUT :
- Sarapan pagi : 7.30 pagi – 8.00 pagi
- Makan tengah hari :11.30 pagi – 12.00 tengah hari
- Minum petang : 3.30 petang – 4.00 petang
- Makan malam : 5.30 petang – 6.00 petang
PIAGAM PELANGGAN
- Pesakit dalam yang dirujuk kepada Pegawai Dietetik akan dilihat dalam tempoh 24 jam atau dalam tempoh satu (1) hari bekerja daripada tarikh rujukan.
- Pesakit luar yang dirujuk akan diberi tarikh janji temu untuk dilihat oleh Pegawai Dietetik di Klinik Rundingcara Diet pada tarikh yang dijadualkan.
- Makanan akan dibekalkan kepada pelanggan mengikut pesanan daripada pihak wad.